måndag 26 augusti 2013

Skäms över människorna som skriver "nöje"

http://noje.se.msn.com/kandis/stj%c3%a4rnor-som-g%c3%a5tt-ner-i-vikt-nu-och-d%c3%a5

Den här länken går till ett bildgalleri på diverse kändisar som har gått ner i vikt under sin tid i rampljuset, skillnaden från när de startade sin karriär till nu. Det sägs både att de som har gått ner i vikt ser fantastiska ut och att en del var snyggare med lite mer kurvor. Så en väldigt bra, rättvis och sund nöjes"artikel" med andra ord kanske ni tänker. Det tycker jag också att de kan få cred för. Det jag däremot inte tycker är okej när de lägger ut en bild på en sund Miley Cyrus eller Emma Roberts från x antal år tillbaka och säger att "de fortfarande hade lite babyhull att växa ur". Visst ser jag också skillnad på kvinnorna som har blivit mer slanka/vältränade (Miley) eller blivit mer slanka/magra (Emma) enligt galleriet men att påstå att en ung tjej var mullig när hon var fullständigt normal och säkert hade 3 storlekar eller fler mindre än vad jag har nu gör mig rent förbannad.

Jag blir inte förbannad för att jag tycker synd om mig själv och tycker att man inte är mullig när man har lite mer hull att ta av än man behöver. Jag vet att jag inte är vältränad, tonad eller på något vis alls i form nu egentligen, men jag planerar att bli det. Det jag blir förbannad på är när människor hävdar att smala människor är mulliga, bara för att de kan vara lite smalare ändå. Det är inte så konstigt att vi har ett sne-vridet ytligt ideal där det är "fult och äckligt "att ha bilringar när man sitter ner eller lår som går ihop.

Jag tycker överlag att alla ska skita fullständigt i hur andra kroppar än ens egna ser ut. Klart man får ha sina synpunkter och åsikter men om någon har lite mer löst hull än någon annan spelar faktiskt ingen jävla roll. För att citera Stampe i Bambi: "om du inte kan säga något rart, så säg ingenting alls".

Självklart tycker jag att man ska motionera och försöka äta sunt men det är för att vara hälsosam. Vill man sen träna för att forma sin kropp är det upp till var och en att bestämma, inte för någon annans önskan.

Var dig själv, för din skull.

Peace.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar