tisdag 23 oktober 2012

Hurtbulle och matkoll

Laddade just ner appen ShapeUp så jag kan se hur mycket kalorier jag äter/förbränner. Nej, jag har inte blivit sjuk och jag kommer inte bli anorektiker nu nej, men! När jag nu har börjat motionera ordentligt vill jag ha koll på att jag inte förstör det med att äta strunt eller att äta för mycket. Som jag sa för ett tag sen, beach -13 might happen!

Sen till en rent hälsodriven aspekt. Jag har ett BMI (som jag för övrigt tycker är bara blaj, det där med BMI eftersom det bara ser vikten och inte vad som är fett eller muskler) som är klassat som övervikt och ja, det känns ju sådär, även om man inte är mycket överviktig. Oavsett så vet jag att det skulle nog vara bra om jag tappade några kilo, och då pratar jag om kanske 5kg, så inga mängder. Egentligen skiter jag fullständigt i om jag går ner 5kg, för det kan lika väl bli så att jag går upp det i muskler men för att komma till saken: jag tror det är en riktigt bra idé att få lite kontroll över vad man äter så man inte bara tränar och tränar och tränar i all evighet utan resultat bara för att man fläskar i sig som en gris när helst man känner för det.

Har under helgen och början på denna vecka haft en svacka som gjort att det blivit tuffare att gå ut och gå PW och styrketräna har jag typ förträngt. Jag misstänker att det beror på den där halv-förkylningen men det är bara att kämpa sig igenom. Idag blev det en ordentlig pw-tempo promenad och lite benstyrka. Smyger tillbaka så att inte kroppen tar död på ambitionen men jag känner mig väldigt nöjd och börjar tycka det är kul igen. Är snart inne på fjärde veckan med mitt motionerande och man ska räkna med åtta veckor innan man verkligen har kommit igång på riktigt. Så det är bara att hålla ut och kämpa vidare. Men jag tror på det här med ShapUp appen och så har jag även Runkeeper så jag ser hur långt jag går, hur fort jag går och hur mycket det förbränner. Awesome!



Mot en sundare livsstil, och vidare! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar