lördag 7 januari 2012

The Girl With The Dragon Tattoo

Nice film, helt klart. Lika bra, lika hemsk, lika ärrande. Mycket lik den svenska, inte så konstigt eftersom den bygger på samma story. Gillade tanken på att det var Sverige of course, kunde däremot inte låta bli att fnissa lite åt ickesvenskars uttal och att dessa verkade ha full koll på att förstå svenska i skriven text men inte kunna tala språket. Nåväl, inget att hänga upp sig på.

Skådisar. Gillade Rooney Mara som Lisbeth Salander, hon va duktig på karaktären. Det syntes att hon läst på, studerat. Plus får hon också för att hon försökte med svenskt brytning, svenska småord och liknande. Duktig tjej. Daniel Craig får inga nämnvärda plus poäng eftersom han körde sin brittiska engelska rakt igenom, inte brydde sig ett dugg vare sig om antydan till brytning eller korrekt uttal på svenska ortnamn eller småord (som han visserligen inte heller använde, vilket stör mig ännu mer eftersom han inte matchade filmen och de andra skådisarna). Han får bra betyg för skådespeleri, eftersom han är bra på det. Han gjorde ett bra agerande och bra dialog. Han var okej men hans "tror-han-är-bäst-för-att-han-varit-Bond"-fasoner går inte hem.

Störde mig extra på två detaljer i filmen. Nu har inte jag sett svenska nyheter på ett tag men i filmen såg dom ut att vara från forntiden. Gillar inte att Sveriges TV-nyheter målas upp som töntiga nyheter som fastnat i 90-talet. Ogillade även väldigt mycket att den scenen som spelades in på Drottninggatan i Uppsala skulle föreställa nån jävla gata i Hedestad!?!?!? Eller missuppfattade jag det där fullkomligt?? Hur som helst var det i alla fall Carolinabacken jag såg, 100% säkert och det blev jag lite stolt över. Även att Uppsala var omnämnt som studentstad. Gjorde allt genast väldigt trovärdigt, även om hela castinglistan pratade engelska.

Jag förstår amerikanare som sett den svenska versionen att dom tycker den amerikanska är bättre, för att dom kan förstå den bättre. Men för en svensk tycker i alla fall jag att det bara bli konstigt att se den på engelska. Blir dock irriterad på amerikanare som säger att den svenska versionen suger. Inte helt okej tycker jag.




På skala får filmen 3-4 av 5. Har svårt att bestämma mig om den är bättre än den svenska, var så länge sen jag såg den och blev fan mentalt ärrad när jag såg den så har förmodligen förträngt mycket av innehållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar